Hallå där! Röster om Kommunals arbetsplatsnära fackliga arbete.

Mia Olofsson

Mia Olofsson, huvudskyddsombud och arbetsplatsombudssamordnare, om gruppchatt som digitalt mötesrum

”Jag samordnar en grupp på 10-12 arbetsplatsombud inom hemtjänsten och vi håller nästan daglig kontakt via en gruppchat. Tråden handlar om det som är aktuellt på arbetsplatserna. Ibland får jag plocka upp en fråga och ta reda på vad som gäller, men lika ofta är det någon annan i gruppen som går in och svarar. Under avtalsrörelsen var det suveränt. Vi höll varandra uppdaterade på vilka frågor medlemmarna hade, bollade bra svar och såg gemensamt till att de inte kände sig utestängda från förhandlingen när den drog ut lite på tiden. Det är viktigt, tycker jag. Förhandlingen är ju deras, ingen annans.”.

Ruth Arvidsson, barnskötare och arbetsplatsombud, om samarbete och arbetskläder

”Jag jobbar tätt med Lärarförbundets arbetsplatsombud här på skolan. På så vis blir våra frågor inte så uppdelade och arbetsgivaren lyssnar när vi lyfter sådant vi vill förändra. Arbetskläderna är ett exempel på en seger vi vunnit. Vi har nu jackor för alla väder, täckbyxor och mössor. Vi slipper frysa och blir mer synliga i mötet med föräldrar och omgivning. När vi hade pratat ihop oss och samlat bra argument var cheferna snabba med att ge oss gehör”.

Helene Jansson

Helene Jansson, kostansvarig på privat förskola - arbetsplatsombud, skyddsombud och avtalsdelegat - om fackligt driv och inspiration

”Det var den dåliga personalpolitiken på en ny arbetsplats som väckte min nyfikenhet på hur man kan förbättra arbetsvillkoren genom fackligt arbete. Jag valde att se möjligheter istället för svårigheter, bestämde mig för att gå flera fackliga utbildningar och bli fackligt aktiv på arbetsplatsendet fackliga intresset, och har varit både arbetsplatsombud och skyddsombud. Mitt främsta driv är att vara en förebild för andra inom privata förskolar. Jag vill nå ut till fler, öka medlemsantalet inom det privata och önskar att fler medlemmar ska våga ta steget att verkligen engagera sig fackligt och att de delar med sig av sina fackliga erfarenheter. Sedan 2011 är jag också invald i avtalsdelegationen för KFO - Fristående skolor, förskolor och fritidshem. Det absolut bästa med att vara avtalsdelegat är känslan när allt är klart och påskrivet. När man åker tillbaka hem till kollegorna och känner sig glad och stolt över det man förhandlat fram! ".

.

Anna Frid, medlem och undersköterska inom hemtjänsten, om hur frustration omvandlades till seger

”I vår arbetsgrupp är vi väldigt olika, men vi håller ihop och det känner arbetsgivaren av. Vi har till exempel lyckats ändra arbetsformerna i ett datasystem som bara gav oss problem. Vi var alla irriterade, jag kontaktade sektionen som gav oss stöd att driva frågan. Jag startade också en tråd via messenger på facebook där vi kollegor kunde dela information utan insyn av cheferna. Det blev snabbt tydligt att vi var många som ville lösa samma problem. Och efter hårt jobb lyckades vi. Nu är det till exempel inte längre någon på stadshuset, som aldrig varit i verksamheten, som sitter och planerar våra dagar”.

Per Holmström, förste vice orförande Kommunal, om att fokusera på rätt saker

"Medlemmens vardag på jobbet måste alltid stå i centrum för Kommunal. Vi ska erbjuda kunskap och verktyg för medlemmar att påverka sin situation. Vi ska synligöra arbetsvillkoren i debatten, värva nya medlemmar och jobba aktivt med organisering. Men lika väl är rekordinsamlandet av avtalsförslag från medlemmar ett utmärkt exempel på arbetsplatsnära fackligt arbete. Eller att vi i digitala kanaler ska erbjuda uppdaterad träffsäker information för medlemmar även de timmar vi inte bemannar våra kontor. Arbetsplatsnära fackligt arbete är ett förhållningssätt som ska prägla allt vi gör".

Fatou Bojang, organiserare Kommunal Stockholms län, om att vända uppgivenhet till yrkesstolthet

"När vi kommer till en arbetsplats med låg facklig aktivitet så finns det ofta en besvikelse på facket. Några har till och med valt att gå ur Kommunal. Ett första möte kan vara svårt att få till. Då gäller det att vara väldigt flexibel med tiden för att ses och synas mer på arbetsplatsen. Vårt mål är att träffa medlemmar i en miljö där de känner sig trygga, lyssna effektivt och under samtalet försöka väcka glöden hos personen. Försöka hitta sätt att få personalen att gå ihop och själva bygga upp det arbetsplatsnära fackliga arbetet. Vi måste kämpa lite extra för att få till en nystart. Det är tufft ibland men alltid värt det när medlemmarna går ihop och höjer rösten för att få det bättre på arbetsplatsen".

Joakim Ekholm

Joakim Ekholm, brandman och arbetsplatsombud, om vikten av att vara lätt att nå

”Jag jobbar mycket med mail och telefon och ser till att svara snabbt. Inom någon dag har den medlem som ställt en fråga till mig fått respons. Så har jag valt att tolka närvarande. Jag är arbetsplatsombud för 17 arbetsplatser så jag kan inte vara närvarande rent fysiskt, men jag kan se till att vara lätt att nå. Nu är vi också igång med att bygga en organsation med fler lokala ombud, vilket såklart är bra för att öka den fackliga närvaron”.

Shahina Ally, undersköterska och arbetsplatsombud, om olika former av engagemang

"Första gången jag hörde att det är vi medlemmar som är Kommunal förstod jag inte riktigt. Nu vet jag att det stämmer. Vi har makten att gå ihop på jobbet och förbättra vår situation. På vår arbetsplats vann vi tidigt en seger när en stämpelklocka togs bort. Det var viktigt. Nu vill och vågar fler engagera sig i hur vi har det. Det kan vara en namninsamling. Men också det lilla, som att vara flera som nickar när en kollega tar upp en fråga med chefen på ett möte. Jag är noga med att fråga hur de jag jobbar med har det, även de som jobbar dagtid när jag själv jobbar natt".

Nicklas Gustafsson

Nicklas Gustafsson, sektionsordförande Västerås vård och omsorg, om medlemsutbildning som viktigt verktyg

”Det kanske främsta redskapet för arbetsplatsnära fackligt arbete, för att vara relevanta och närvarande i medlemmarnas vardag, är att erbjuda bra medlemsutbildningar. Genom dem får medlemmarna insikt om att de är Kommunal. De är på plats på arbetsplatsen där problem kan uppstå och har kraften att ta initiativ till förbättringar. Hitta en gemenskap. Vi har ett nytt exempel på när medlemmar som nyss gått en medlemsutbildning kom tillbaka till arbetsplatsen och drev igenom beslut om en kaffeautomat i personalrummet på ett serviceboende”

Emelie Vikberg

Emelie Vikberg Wernström, medlemsinformatör Medlemscenter Sundsvall, om att försöka ligga steget före

”Fackavgiften anpassas efter medlemmens livssituation, så ofta rör samtalen till oss ändringar i den. Man kanske byter jobb, börjar plugga, blir föräldraledig eller sjukskriven. Ibland är det en känslig fråga, medlemmen är orolig. Då ska ett samtal till oss räcka för att få det praktiska rätt. Jag lyssnar noga för att lösa uppgiften men också fånga upp om det är något mer jag kan göra för att underlätta nästa steg. Där flyter proffsig, handlingskraftig och närvarande ihop”.

Dan Ring, arbetsplatsombud vid LSS-boende, om att bjuda på bra information

”På min arbetsplats fanns flera medlemmar men inget arbetsplatsombud, då räckte jag upp handen. Det är jag glad för. Nu försöker jag samla på mig kunskap om vad vi har att förhålla oss till på arbetsplatsen. Vilka lagar och avtal reglerar vad? På en medlemsutbildning nyss fick jag till exempel veta att arbetsgivaren inte har något att sätta emot när en medarbetare vill ta ut föräldrapenning. Det är en bra information att kunna bjuda på. Jag kände inte till stödet i lagboken när jag själv blev kallad illojal av en tidigare arbetsgivare.”

Maria Hammarberg

Maria Hammarberg, ombudsman Kommunal Direkt, om att lyssna noga för att hitta rätt

”Idag pratade jag med en medlem som hade frågor om uppsägningstid. När jag letade efter rätt avtal kallpratade vi. Det kom fram att han mår väldigt dåligt på jobbet, han känner sig mobbad. Och arbetsgivaren har inte gjort något för att förbättra situationen. Därför har han bestämt sig för att säga upp sig. Då beskrev jag hur en uppgörelse med arbetsgivaren kan göras på ett smidigt sätt. Han hade inte ens tänkt att det var ett alternativ. Men nu fick han kontaktuppgifter till sin sektion och skulle direkt vända sig dit för att diskutera en lösning. Det kan vara exempel på närvaro och handlingskraft i samtalet.”

Oskar Taxén

Oskar Taxén, jurist och utredare, om vikten av att hämta information direkt från källan

”Som utredare förväntas jag läsa väldigt mycket för att kunna komma med välgrundade analyser. Det är mitt jobb. Men det är viktigt att göra det utifrån medlemmarnas berättelser. Ta upphandlingar i omsorgen som exempel. Det händer att bakning skrivs in som exempel på kvalitet. Låter klokt, nybakat är trevligt. Men när våra förtroendevalda gör arbetsplatsbesök och tvingas ta möten i köket på äldreboendet för att undersköterskan samtidigt ska hinna röra ihop en sockerkaksmet, då blir det absurda i upphandlingssystemet väldigt tydligt. Det görs för att kunna kryssa i veckans tredje bakaktivitet. Den är utlovad och måste genomföras, trots att det varit långhelg med anhörigbesök som resulterat i massa fikabröd. Den typen av input är väldigt viktig för att utredningsverksamheten ska vara relevant – närvarande, proffsig och handlingskraftig”.

Zara Leghissa, ordförande Kommunal Norrbotten, om att medlemmen alltid är huvudpersonen

”Handlingskraft är viktigt för ett fackförbund. Som medlem vill du se resultat av den kontakt du har med Kommunal. Du vill bli lyssnad på, tagen på allvar. Du ska vara huvudpersonen i vår kontakt, inte vi som företrädare. Ibland kanske vi inte når ända fram ditt ärende, men då är processen ändå viktig. Om det rör rehabilitering till exempel, då kan vi tipsa dig om nätverk och försäkringar som du har möjlighet att ta del av. Det ska vara tydligt att vi står på din sida.”

Hakan Nilsson Vasterbotten

Håkan Nilsson, sektionsordförande, Kommunal Västerbotten, om att göra medlemmens röst hörd

"Lokalt jobbar vi hårt för att öka vår närvaro i alla tänkbara relevanta sammanhang. Arbetsplatsombuden är såklart viktiga. Har de verktygen för att på jobbet känna att de är Kommunal och tillsammans med kollegorna driva frågor och förbättra arbetsvillkoren? Det måste vi säkerställa. Ett annat exempel är kontakterna med lokalmedia. När en fråga blir aktuell vill jag helst kunna tipsa journalisten om en medlem som beskriver sin situation. Det blir alltid mycket bättre än när jag gör mig till uttolkare av den. Sen kan jag berätta vilka krav vi driver. Men det måste bli tydligt att Kommunal är medlemmarna, tar fajten och presenterar alternativa lösningar".

Ameli Andersson, central förhandlare för SKL-området, om att hålla det man lovar

”Ta en central tvist som exempel. Då ser jag till att alltid prata ordentligt med både lokala ombudsmän och medlemmen innan jag går vidare och bokar en central förhandling. Det är viktigt att inte lova något jag inte kan hålla. Ha god koll på läget. För mig illustrerar det handlingskraftig, proffsig och närvarande. Under den centrala förhandlingen håller jag sen löpande kontakt med medlemmen. Det ska vara tydligt att Kommunal tar fajten när det behövs”.