Skriv enkelt – tio tips när vi skriver

Hur vi uttrycker oss när vi skriver påverkar såklart bilden av oss. Det ska alltid vara lätt att förstå vad Kommunal vill säga. Vi ska vara noga med fakta och använda ett rakt och enkelt språk. Det gäller oavsett vilken kanal vi använder.

I det här avsnittet hittar du som skriver för Kommunal råd och språkknep för att skriva träffsäkra texter som når fram, är trevliga och går lätt att förstå.

Skriv närvarande

Om du ska beskriva något, tänk på att beskriva det med läsarnas ögon istället för Kommunals. De flesta är mer intresserade av formuleringar som ”Du får tillgång till försäkringar” än formuleringar som ”Vi ger dig tillgång till försäkringar”. Använd en trevlig och lagom personlig ton i texten, även om den är kort.

Skriv proffsigt

Se till att textens innehåll är korrekt, men ändå lätt att förstå. Också läsare med mindre läsvana och små ämneskunskaper ska kunna förstå vad du menar. Dubbelkolla alltid att din text är rättstavad.

Skriv handlingskraftigt

Låt din text gå rakt på sak, och lyft fram de viktiga poängerna redan i början. Vad kommer dina läsare att leta efter i texten? Lägg det allra först, och vänta lite med sådant läsaren tycker är mindre viktigt – till exempel bakgrunder, lagtext eller uppdragsbeskrivningar.

Länklista

På nätet finns flera sidor där du kan hitta ytterligare tips när du vill utveckla ditt sätt att skriva:

• Språkrådet Språkrådgivning på Språkrådet. Där hittar du frågelådan, förslag på översättning av engelska uttryck och mycket annat.
  • Myndigheternas skrivregler Skrivregler där du bland annat hittar regler för punktlistor, stor eller liten bokstav, skriva siffror och avstavningar. Den ger också tydliga råd för skribenter om klarspråk, skriva för webben och könsneutralt språk.
  • Svenska Akademins ordlista, SAOL Här kan du slå upp stavning och böjningsformer.

Anställd inom Kommunal?

På intranätet hittar du mer utförliga skrivregler som stöd vid till exempel ärendehantering och korrespondens. Där fylls nu också på med mallar i word och ppt.