Bildmanér

Målet är att Kommunals bildmanér ska genomsyra samtliga fotografier, illustrationer och grafiska element som används i vår kommunikation. Bildernas motiv, komposition, beskärning och placering ska uttrycka och förmedla Kommunals tonalitet.

Bilderna ska ge ett levande och mänskligt helhetsintryck. De ska kännetecknas av ljus, färg och vardagsrealism. Våra kärnvärden — närvarande, proffsiga och handlingskraftiga — får gärna återspeglas.
Med fler än 500 000 medlemmar runt om i landet rymmer Kommunal en mångfald som bör komma fram i vårt val av bilder.

Människor som ser äkta ut

Vi vill gärna ha människor med i motivet, men det behöver inte vara ett porträtt. En hand kan tillföra den mänskliga närvaro som behövs. När vi porträtterar människor bör de vara i aktivitet eller med en aktiv mötande blick. Generellt vill vi visa vanliga människor som på något sätt är intressanta och fångar betraktarens blick. Vi ser verkligheten genom en positiv lins. Medlemmar, förtroendevalda eller andra ambassadörer i arbete får gärna visa omsorg, stolthet och glädje i det de gör. Vi vill helst visa bilder med människor i miljöer, människor som fokuserar på sitt arbete eller har en fokuserad blick.

Några bra ord att ta med sig i valet av bilder: ljus, färg, vardagsrealism, stolthet, mänsklig närvaro.
Våra kärnvärden: Proffsiga, närvarande och handlingskraftiga

Snart kommer det finnas riktlinjer att ladda ner för för dig som ska fotografera i Kommunals bildmanér.