Mönster

För att ytterligare öka möjligheterna att variera form och uttryck i Kommunals kommunikation har vi tagit fram ett mönster.

Mönstret bygger i själva verket på ringen (punkten) i Kommunals logotyp. Ringen har inspirerat oss att ta fram ett mönster och lagt grunden för tänket kring piktogram och informationsgrafik (läs mer på varumarke.kommunal.se). Med närheten till logotypen harmonierar mönstret naturligt med den grafiska profilen. Det bidrar också till igenkänning och identifikation. Därmed stärker det Kommunals profil.

Här presenterar vi några exempel på hur mönstret kan användas. (Produkterna finns inte tillverkade utan är inspirationsbilder för hur du kan använda mönstret.)

Användning

Mönstret användes helt eller som en del av ett hörn. Det finns flera original på mönstret som du kan ladda ner. Här ser du en kvadrat av mönstret, en så kallad rapport. Av en sådan kvadrat går att duplicera och skapa stora mönsterytor. På tygkassen nedan ser du ”hörn-mönstret” applicerat

Färginställning

Mönstret används alltid på Kommunals röda profilfärg. Mönstrets färgställningar kan variera i 3 steg: 25, 50 och 75 procent av den Kommunalröda. Ska du Screentrycka (till exempel på tyg) så finns det pantone färger framtagna som motsvarar procentvärdena. Dessa färgvärden kommer inom kort.

Vi använder mönstret sparsmakat. Det får aldrig ta över, heller aldrig konkurrera med, eller ersätta logotypen. Proportionerna får aldrig ändras på mönstret.